Nieuwe data van onderzoeksbedrijf 7Park Data, gepubliceerd door Yahoo Finance, toont aan dat Disney’s keuze om ‘Mulan’ een streamingrelease op Disney Plus te geven zeer goed is uitgepakt. In de Verenigde Staten alleen zou de film in een week tijd 8,7 miljoen keer gekocht zijn. Lees even mee.
Disney Plus kondigde begin augustus aan dat ‘Mulan’ rechtstreeks naar Disney Plus zou gaan in plaats van de bioscoop. Op 4 september ging de film in première op de dienst. Disney Plus-abonnees kunnen voor 21,99 euro/29,99 dollar (los van de reguliere abonnementskosten en tot 2 november) VIP-toegang voor de film kopen. Zolang het abonnement actief is kan je ‘Mulan’ zo vaak kijken als je wil, op alle apparaten waar de service beschikbaar op is.
Groot succes
Uit de data van 7Park Data blijkt dat 29% van Amerikaanse huishoudens met Disney Plus in de periode van 4 tot 12 september VIP-toegang voor ‘Mulan’ gekocht heeft.
Disney heeft geen officiële cijfers bekendgemaakt van het aantal Disney Plus-abonnees in de Verenigde Staten. Wat we wel weten is dat het totale aantal abonnees wereldwijd in augustus op 60 miljoen lag.
Naar schatting is ongeveer 50% van deze 60 miljoen abonnees (30 miljoen) van Amerikaanse bodem. 29% van deze 30 miljoen abonnees heeft volgens 7Park Data ‘Mulan’ gekocht. Dit zou betekenen dat de film 8,7 miljoen keer gekocht is op de streamingdienst.
Als deze cijfers kloppen vermoed ik dat er bij Disney een brede lach op het gezicht is verschenen. De live-action versie van de animatiefilm uit 1998 zou dan in de Verenigde Staten alleen, in de eerste week, tussen de 260 en de 365 miljoen dollar (tussen de 220 en de 309 miljoen euro) opgeleverd hebben.
De totale kosten die Disney naar verluidt gemaakt heeft voor ‘Mulan’ wordt door deskundigen geschat op zo’n 254 miljoen euro. Aangezien deze inkomsten volledig voor Disney zijn, zou de Huismuis in een week tijd dus al bijna de kosten eruit hebben gehaald.
Ter vergelijking: dit zou meer zijn dan de 175 miljoen euro die Christopher Nolan’s ‘Tenet’ in meer dan drie weken tijd wereldwijd heeft opgehaald in de bioscoop.
Eerder meldde app-researchbedrijf Sensor Tower al dat de Disney Plus app in de Verenigde Staten 68% meer gedownload in het eerste weekend. Ook de uitgaven in de Disney Plus-app (de VIP-toegang aankoop) zou met 193% zijn gestegen.

Nog meer succes
Zoals gezegd zijn deze cijfers enkel uit de Verenigde Staten. ‘Mulan’ is uiteraard ook in veel andere landen op Disney Plus uitgerold, zoals in Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Japan en een aantal grote Europese steden. De totale globale inkomsten kan dan zelfs de 300 miljoen euro passeren.
Als deze cijfers kloppen is het bijna ondenkbaar dat Disney in deze onzekere periode niet meer van zijn films via VIP-toegang gaat uitbrengen op Disney Plus. Denk aan onder andere ‘Black Widow’, ‘Soul’ en ‘Jungle Cruise’.
In China, waar ‘Mulan’ wel in de bioscoop draait, viel de score echter flink tegen. In het openingsweekend haalde de film slechts 20 miljoen euro op, wat voor Chinese filmbegrippen een flop is.
‘Zeer tevreden’
Disney heeft zelf geen cijfers naar buiten gebracht met betrekking to ‘Mulan’. Ook laat het bedrijf weten niet in de gaan op data van derde partijen, zoals 7Park Data. Eerder zei Disney’s Chief Financial Officer (CFO) Christine McCarthy wel tegen Deadline dat leidinggevenden ‘zeer tevreden’ zijn over de gegenereerde inkomsten voor ‘Mulan’ tot dusver. Meer wordt er duidelijk in november, als de kwartaalcijfers van Disney bekend worden gemaakt.
Interessante ontwikkelingen.
To be continued!