Het eerste weekend van de nieuwe Marvel-film ‘Black Widow’ was een grote hit: Disney heeft bekend gemaakt dat de film maar liefst 60 miljoen dollar (ongeveer 50 miljoen euro) heeft opgebracht via de VIP-toegang op Disney Plus. Ook in de bioscopen was de film een grote hit. Daar haalde de film wereldwijd bijna 160 miljoen dollar (130 miljoen euro) binnen.
Afgelopen vrijdag, 9 juli, is ‘Black Widow’ beschikbaar gekomen op Disney Plus, twee dagen nadat de film in de bioscopen te zien was. Het is voor het eerst dat een grote Marvel-film tegelijkertijd in de bioscopen en via streaming te zien is.
Bioscopen
Het record op Disney Plus was niet het enige bijzondere van de release van ‘Black Widow’. Het was ook de meest bezochte bioscoopfilm sinds het begin van de coronacrisis. Nu de bioscopen weer open zijn, vinden mensen dus ‘Black Widow’ een mooie gelegenheid om de bioscoop weer te bezoeken. Bijzonder is dus ook dat de film zowel in de bioscopen als thuis een hit was. Het is dus de vraag of Disney na Corona dus weer teruggaat naar het oude systeem van ‘eerst in de bioscoop, daarna op streaming’, of dat we gelijktijdige releases blijven zien.
Jungle Cruise komt sowieso nog tegelijk op Disney Plus en in de bioscopen. Maar van ‘Free Guy’, een originele actiefilm met Ryan Reynolds, en ‘Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings’, de volgende Marvel-film, is nog geen gelijktijdige release op Disney Plus aangekondigd.
VIP-toegang
Afgelopen maand haalde de Disney live-action film ‘Cruella’ nog zo’n 20 miljoen dollar binnen. Van de eerste films waarbij VIP-toegang is uitgeprobeerd, ‘Mulan’ en ‘Raya & The Last Dragon’, zijn geen cijfers bekend, maar geschat wordt dat de opbrengsten vergelijkbaar zijn met die van ‘Cruella’. Het lijkt er dus op dat ‘Black Widow’ de grootste VIP hit op Disney Plus is tot nu toe is.