NENT ziet aantal Viaplay-abonnees stijgen naar 3.6 miljoen

viaplay logo, 26 oktober 2021

De Nordic Entertainment Group (NENT) ziet het aantal abonnees van zijn streamingservice Viaplay in Q3 stijgen met 28% naar 3.6 miljoen. Dit heeft het Zweedse mediabedrijf vandaag bekendgemaakt. 

Het aantal Viaplay-abonnees steeg in totaal met 322.000, gemeten tot 30 september 2021. 36.000 abonnees kwamen uit de Nordics, Zweden, Noorwegen, Denemarken, IJsland en Finland. 286.000 betalende klanten zijn internationaal en kwamen uit Polen, Estland, Letland en Litouwen. In totaal heeft Viaplay nu 3.6 miljoen betalende abonnees op zijn streamingservice.

Het aantal Viaplay-abonnees is vooral toegenomen door het aanbieden van sport, zoals de Duitse Bundesliga, de Engelse Premier League, UEFA-competities en de Formule 1.

80 miljoen

Het aangepast bedrijfsresultaat van NENT kwam in Q3 uit op 80 miljoen Zweedse kronen, iets meer dan 8 miljoen euro, inclusief de 200 miljoen kronen die het bedrijf investeerde in de uitbreiding van Viaplay in verschillende Europese landen. Vorig jaar (2020) kwam het eindbedrag met 176 miljoen kronen dan ook hoger uit.

Viaplay komt in december 2021 naar de Verenigde Staten en in de tweede helft van 2022 naar Engeland. Daar tussenin zit de lancering in Nederland (zie onder). In 2023 in het de beurt aan Canada, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Nederland

De lancering van Viaplay in Nederland staat gepland in het eerste kwartaal van 2022. NENT pakt in Nederland groot uit, want het heeft de rechten bemachtigd voor de Formule 1, de Premier League, Bundesliga en het darten. Ook heeft het bedrijf aangekondigd in 2022 60 Viaplay Originals te gaan releasen op de dienst.

Naast 60 Viaplay Originals voor volgend jaar heeft NENT ook laten weten dat het Nederlandse shows en series gaat maken. Hiermee wordt Viaplay een serieuze concurrent voor RTL en Talpa. Filippa Wallestam, programmahoofd van Viaplay, vertelde recent aan het AD dat hij in 2023 twee Nederlands geproduceerde realityshows, twee dramaseries en één documentaire op de streamingdienst wil hebben.

Ziggo en Formule 1

Ondanks dat Ziggo de rechten voor het uitzenden van de Formule 1 verloor zou het kabelbedrijf wel in gesprek zijn met NENT over de doorgifte van het Viaplay-signaal. Het zou dus kunnen dat Max en co volgend seizoen nog steeds op Ziggo te zien is in een bepaalde constructie. Het gerucht gaat dat dit zelfs zonder extra kosten zou zijn voor Ziggo-abonnees. TotaalTV deed navraag bij de provider en die ontkende het gerucht niet.